onsdag 30. januar 2013

"Shorts-mania"

Som en bivirkning av alle de gamle oppskriftene jeg har sett gjennom, har jeg den siste uken hatt dilla på å strikke shorts eller kort-bukser som det heter på norsk. Slike korte bukser, både med og uten seler var mye brukt, jeg fant spesielt mange versjoner i oppskriftene fra 50-tallet. De aller fleste av dem er strikket i to deler, forstykke og bakstykke, og deretter sydd sammen i sidene. Jeg har fundert en del over årsaken til det. Kan det være at de ikke hadde rundpinner tro?? Jeg har nemlig ikke funnet mer en et par oppskrifter fra den tiden som skal strikkes rundt. Veldig tungvindt spør du meg! Shortsene på blidet er derfor laget etter "prøv deg frem" metoden. Ikke alltid like vellykket, men om man prøver mange nok ganger så ser man jo forbedringer etterhvert ;)
Shorts har vært veldig populært i motebildet både til små og store i høst, og jeg synes det er fint å kombinere shorts med strømpebukse og en tunika eller genser og cardigan. I tillegg er de varme og gode!

Den rosa shortsen er forresten strikket etter en oppskrift fra Pickles. Den er strikket i dobbel Drops alpakka, så den ble tykk og god. Så heter jo oppskriften "Vintershorts" også da.
Den brune og den blå buksen er strikket etter "prøv deg frem" metoden, litt herfra og litt derfra.
Og til slutt: den brune knebuksen med seler er helt min egen kreasjon. Den ble til da jeg hadde funnet ut hva som var lurt og ikke lurt. Synes den ble ganske søt! Den er strikket i Heilo fra Dale og er i str 1-2 år. Kanskje det blir ennå en oppskrift?! Jeg koser meg i hverfall veldig når jeg kan sitte sånn og finne frem til nye, egne måter å gjøre ting på. Hadde tenkt å pynte buksen litt også, en liten lomme på smekken eller et strykemotiv, men har ikke kommet dit ennå.


After having read through loads of old patterns, I found that short pants in different styles have been used alot. Especially in the 1950s. I have tried out some ideas, and in the end I came up with "my own" shortpants. The brown one with the shoulderstraps. I really enjoy making something from my own mind!

5 kommentarer:

  1. Så fine! Har lege tenkt på å prøve meg på shorts men finner ingen gode/fine oppskrifter, kanskje jeg må prøve meg selv! Takk for inspirasjonen :)

    SvarSlett
  2. Herlige shortser! Syns det er utrolig fint, både til små jenter og gutter:-)

    SvarSlett
  3. Desse shortsane var stilige! Lurer på korleis dei ser ut på? Passer nok fin i lag med småuggs :)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for koselige kommentarer! Yngvil: om du går inn på linken til Pickles oppskriften, kan du se hvordan den rosa shortsen ser ut på. Den har stikk i beina og det syntes jeg ble litt for klumpete. Den brune og den blå shortsen sitter mye finere på. "Min egen modell" satt fint på dukken, og om man lager den uten smekken og selene, så tror jeg den vil sitte fint på slik også. Da må den bare ha strikk i livet. Har faktisk tenkt på å lage sett med shorts og Uggs!

    SvarSlett
  5. Det var utrolig mange fine shortser! Hm..tro om jeg skal prøve meg på en heklet versjon... Ü

    SvarSlett

Kjempekoselig om du legger igjen en kommentar! Hvis du lurere på noe og trenger raskt svar, send meg en mail post@hemilia.no