fredag 24. august 2012

Mini-Skappel

Nå er det sikkert mange som begynner å bli lei av at jeg skriver om denne genseren, som egentlig er verdens enkleste å strikke, men som har fått så mye oppmerksomhet i diverse kanaler den siste tiden.. Jeg er en av mange som har kastet meg på bølgen, og av de fem (!) jeg har garn til å strikke er altså de to første nå ferdige. Denne er i str 4-6 år, litt kort i bolen til min 6 åring, og sikkert litt for lang på ermene til 4 åringen den er tiltenkt. Men dette er den ultimate kosegenser! Myk og varm, og klør ikke det grann.
Oppskriften fant jeg på Marte Skappel sin blogg. Den er i str 2-3 år, men jeg har brukt litt tykkere pinner (4,5) så da ble den den størrelsen jeg ville ha. Jeg har garn til to barnegensere til, begge skal være litt større i størrelsen enn denne. Kommer nok til å bruke samme opplegg og tykkere pinner, og dessuten regulere lengden på for-, bakstykke og ermer slik at de passer til 6-8 år. Synes det er veldig gøy å prøve seg frem med størrelser sånn som dette. Garnet i denne genseren er forresten Drops Alpakka og Drops Kid Silk.
Genseren er ordentlig "sukkertøyfarget", og har som dere ser fått litt ekstra pynt, i form av en liten hekleblomst. Den skal gis bort i bursdagsgave, så vi får håpe den faller i smak hos mottakeren...

13 kommentarer:

  1. Lekker :-)
    Holder på med en til meg selv i Baby silkalpakke og kidsilk.

    SvarSlett
  2. Nydelig genser! Kan jeg få spørre hvilke farger du har brukt?

    Hilsen Monica :)

    SvarSlett
  3. Hei Monica
    Jeg har brukt Drops alpakka nr 312 og kidsilk nr 09. Lys rosa og lys lilla.

    SvarSlett
  4. Hei igjen! Tusen takk for raskt svar!
    Stemmer det at det er "perlegrå" du har brukt? Er det denne du mener er lys lilla? :)
    Hilsen Monica

    SvarSlett
  5. Ja det stemmer det Monica. Visste ikke at den hadde navn før jeg sjekket Garnstudio sin side nå.

    SvarSlett
  6. Hvor mange nøster, pr type trenger jeg til en genser i 3 år ca?

    SvarSlett
  7. Monica: Til str 4-6 år brukte jeg tre nøster Drops alpakka og 2,5 nøster kid silk. Så jeg ville satset på det samme tror jeg. Du kan evt strikke matchende lue eller hals til genseren om du har garn til overs.

    SvarSlett
  8. Hei Hilde
    Nydelige skappel gensere! Kan jeg spørre hvor langt for og bakstykket på genseren til en 4 åring er? Tenker å strikke en til tantebarnet mitt som blir 4 år i desember.

    Hilsen Jorunn::)

    SvarSlett
  9. Hei Jorunn. Oppdaget ikke kommentaren din før nå.. Baktstykket på genseren i str 4 år er ca 40 cm langt. Forstykket har jeg strikket "et bråt" kortere enn bakstkket, ca 34 cm. Fint når det er litt kortere.

    Hilde

    SvarSlett
  10. 35Jeg holder på med en str. 4 år nå, bruker pinner nr. 7 og strikker med tre tråder for å få den litt fast.

    Kan jeg spørre deg om hvor mange masker du la opp på bolen? Jeg la opp 48 masker.... er det for mye kanskje?

    SvarSlett
  11. Hei Inger-Lise. Jeg strikket str 4 år på p4 så vidt jeg husker. La opp 52 masker. Vil tro at 48 m på p7 med 3 tråder blir litt stort ja.
    Hilde

    SvarSlett
  12. Hei! Hvor mange cm er ermene? Har strikket 31 riller nå, men synes de ser så korte ut... Kanskje bare jeg som ser litt feil, første gensren jeg strikker...

    SvarSlett

Kjempekoselig om du legger igjen en kommentar! Hvis du lurere på noe og trenger raskt svar, send meg en mail post@hemilia.no